A diszlexia egy gyakori tanulási zavar a gyermekek körében, ami különféle nehézségeket okozhat az olvasásban és a tanulásban, és ezáltal alacsony iskolai teljesítményt is eredményezhet. Mindemellett a diszlexia okozhat problémákat a társas interakciókban, kommunikációban, ami pedig alacsony önbecsüléshez vezethet.
Bővebb információ a diszlexiáról itt.
A Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központjában olyan új zenei és olvasási tréningprogramot dolgozunk ki, melynek fő célja a diszlexiás gyermekek olvasási készségeinek fejlesztése.
Azokat a gyerekeket, akik rendelkeznek az alább felsoroltakkal, szívesen látjuk a programunkban:
Kutatásunk során azt próbáljuk megérteni, hogyan működik az agy olvasás közben, különösen olvasási nehézséggel rendelkező gyermekek körében. Ezáltal szeretnénk megérteni a diszlexia okait és egy olyan programot létrehozni, amivel javíthatunk a diszlexiás gyerekek olvasási élményein.
A vizsgálatban részt vevő gyerekeket arra biztatjuk, hogy vegyenek részt a teljes programban, és ezáltal láthassuk a teljes tréning hatékonyságát.
A kutatás négy részre oszlik:
a) Előzetes felmérési szakasz: Ebben a részben a gyerekek olvasási és kognitív teszteken vesznek részt, hogy ellenőrizzük alapképességeiket.
b) Tréning előtti szakasz, ahol EEG és tekintetkövetéses módszert alkalmazunk. Ez a rész minden gyermek esetében 3 alkalmat foglal magában, egyenként körülbelül 1-1 órát, melyek során:
c) Tréning szakasz, amely 3 hónapon át, heti 2 alkalommal (maximum 45 perces alkalmak) tart. A gyermekeket a következő csoportokba osztjuk:
d) Tréning utáni szakasz, melynek során a gyerekek ugyanolyan mérésen vesznek részt, mint a tréninget megelőző szakaszban (lásd b. pont). Ez a szakasz a kutatás utolsó része, mely a tréninget követi majd.
A képen látható a Természettudományi Kutatóközpont, melynek része az Agyi Képalkotó Központunk. A vizsgálatokat ebben az épületben végezzük el.
Helyszíne: 1117 Budapest, Magyar tudósok körútja 2. Részletek: itt.
Amennyiben szeretné, hogy gyermeke részt vegyen a programunkban, az alábbi gombra kattintva a jelentkezési űrlap kitöltésével jelezheti:
A program lépéseiről és a részvétel módjáról részletesebb információért kérjük vegye fel a kapcsolatot Bárány Dórával vagy Petánszki Minkával.
Email: barany.dora@ttk.hu, petanszki.minka@ttk.hu.
Telefon: +36 1 3826 624, +36 1 3826 868
Jelenleg egy új kutatás megkezdését tervezzük a diszlexiával kapcsolatban. Diszlexiás, illetve olvasási nehézséggel rendelkező gyerekeket hívunk, hogy vegyenek részt a kutatásunkban. Kutatásunk során EEG és tekintetkövetéses módszert fogunk használni, hogy lássuk, hogyan is zajlik az olvasási folyamat az agyban. További információért, kérjük olvassa el a leírást a teljes kutatásról.
A kutatás a Neo-Prism-C konzorcium keretében valósul meg, amely az Európai Unió által a Marie Skłodowska-Curie Actions-Innovative Training Networks (MSCA-ITN) keretében finanszírozott tudományos projekt. A kutatás témavezetői:
Prof. Dr. Csépe Valéria (Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központ, Budapest, Pannon Egyetem Veszprém)
Dr. Honbolygó Ferenc (Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központ, és Pszichológiai Intézet, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Budapest)
Dr. Weiss Béla (Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központ, Budapest)
Dr. Maja Kelić (University of Rijeka, Horvátország)
A kutatás a Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központban fog zajlani.
A központ címe: 1117 Budapest, Magyar tudósok körútja 2. Az elérhetőségről további információt itt talál.
Ha szeretné, hogy gyermeke részt vegyen a programban, kattintson az alábbi linkre, és töltse ki a jelentkezési űrlapot! Minden velünk megosztott információt rendkívül bizalmasan kezelünk.
A jelentkezési űrlap kitöltése után a kutatási asszisztensek, Bárány Dóra és Petánszki Minka fogják keresni Önöket. Ha nem tudnak megjelenni a megbeszélt időben, az alábbi elérhetőségeken tudja őket keresni:
Email: barany.dora@ttk.hu, petanszki.minka@ttk.hu.
Telefon: +36 1 3826 624, +36 1 3826 868
Amikor megérkeznek a Központba, üdvözöljük Önöket, majd pedig felmegyünk a laborba. Először szeretnénk, ha gyermeke megismerkedne a labor környezetével, majd pedig az alkalomtól függően, kezdhetünk néhány kérdőívvel, teszttel, illetve a elvégezzük az EEG és tekintetkövető módszerekkel a méréseket.
Az intézményhez vezető utak ellenőrzésével megbecsülheti az utazási időt. A tervezett 3 alkalom egyenként körülbelül 1-1 órás lesz szünetekkel együtt. Mindemellett érdemes figyelembe venni az egyénenként eltérő igényeket a laborral való megismerkedés, illetve a mérések közbeni szünetek során.
Ha gyermeke elfárad, biztosítunk szüneteket, ameddig újra készen nem érzi magát, hogy folytathassuk a mérést. Ha pedig gyermeke nem szeretné tovább folytatni a mérést, bármikor megállíthatjuk a folyamatot és egyeztetünk új alkalmat, ha máskor szívesebben részt venne a kísérletben.
A kísérlet lezárulta után szeretnénk a gyermekeknek egy egyénre szabott dokumentum csomagot összeállítani a teszteken elért pontszámokról, ami hasznos információ lehet mind a szülők, mind a gyerekek számára. Mindemellett fontos megjegyeznünk, hogy a közölt eredmények nem diagnosztikai jellegűek, csak a tájékoztatást szolgálják A kísérlet egészéről igény szerint a későbbiekben tudunk küldeni egy összegző leírást, amint az eredmények publikálása megtörtént.
A személyes adatokat név nélkül kezeljük. Biztosítjuk, hogy a kutatás eredményei nem tartalmaznak olyan adatokat, amelyek alapján Ön vagy gyermeke azonosítható lenne. Az EU általános adatvédelmi rendelete (GDPR) szerinti szabályokat maradéktalanul betartjuk.
Az olvasással foglalkozó kutatások többsége viselkedéses módszereket foglal magában. Az olvasásban részt vevő agyi folyamatok vizsgálata segít abban, hogy többet tudjunk az agy és viselkedés kapcsolatáról, és ezáltal teljesebb képet kapjunk az olvasási folyamatokról. Ennek érdekében használunk EEG-t, ami egy ártalmatlan és nem invazív eszköz, és amelyet széles körben használnak az idegtudományban az agyi tevékenységek megfigyelésére. Az EEG segítségével mérhetjük az agyi elektromos tevékenységeket úgy, hogy elektródákkal ellátott sapkát helyezünk a gyermekek fejére, miközben egyszerű feladatokat végeznek, például olvasnak vagy csak filmet néznek.
A szemmozgások rögzítésére tekintetkövetéses módszert alkalmazunk. A kutatók úgy vélik, hogy a szem az elme ablaka, így a szemmozgások tanulmányozása lehetővé teszi számunkra, hogy megértsük, mi történik az elmével. A szemmozgások sokat elárulhatnak a gyermekek olvasásáról - mennyi ideig nézik a szót, milyen gyorsan olvasnak, és mely részeket tudják nehezen felfogni - ez csak néhány információ, amelyet a tekintetkövetés során nyerhetünk. Az EEG-hez hasonlóan ártalmatlan és nem invazív, és széles körben használják az olvasással kapcsolatos kutatásokban.
A két módszer kombinálása segít megérteni az agy és viselkedés kapcsolatát olvasás közben. Rálátást szerezhetünk arra, hogy amikor olvasunk, hogyan mozog a szemünk, és milyen agyi tevékenység történik ezzel egy időben. Ebben az értelemben valós áttekintést kapunk arról, hogy az olvasás valójában hogyan működik viselkedéses és neurofiziológiai szempontból.
A kutatás négy szakaszból áll. Az előzetes felmérési szakasz körülbelül egy órát vesz igénybe. A tréning előtti és a tréning utáni szakaszok, ahol EEG-t és tekintetkövető módszert használunk, minden alkalom szintén 1-1 órát fognak igénybe venni. Végül a tréning szakasz (zenei tréning vagy helyesírási tréning) három hónapon át, heti kétszer fog megvalósulni.
Javasoljuk, hogy ne mossa meg gyermeke haját az érkezés előtti este, mivel a samponokban található vegyszerek megnehezítik a mérést. Ezenkívül, az EEG mérésről szóló tájékoztató füzet elolvasás, amelyet a vizsgálatok előtt eljuttatunk a résztvevők számára, segíthet abban, hogy megértse, milyen módszerekkel készülünk a vizsgálatra.