Az olvasás elsajátítása komoly kihívást jelent a siket és nagyothalló személyek számára, mivel ők nem férnek hozzá a hangzó nyelvhez, melyet az írás kódol. A siket tanulók többsége 4. osztályos vagy az alatti szinten olvas, és a nagyothalló tanulóknál is jelentős lemaradás tapasztalható a szövegértés szintjén (Qi és Mitchell, 2012; Csányi, 2007). Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a siketség leküzdhetetlen akadályt jelentene az olvasás elsajátításának szempontjából. Sőt, a hallássérüléssel járó kihívások ellenére, sok siket és nagyothalló magas szintű olvasási-szövegértési készséggel rendelkezik. Azonban azokról a tényezőkről, amelyek a siket és nagyothalló személyek gyakorlott, folyékony olvasásává válásához szükségesek jelenleg nagyon keveset tudunk.
A Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központjában zajló viselkedéses és idegtudományi mérések célja, hogy jobban megértsük az olvasás idegrendszeri hátterét siket és nagyothalló személyeknél.
Jelen vizsgálatunk célja annak meghatározása, hogy milyen tényezők (például szókincs, helyesírás, olvasási tempó, szövegértés) befolyásolják az agyi válaszokat, amikor siket felnőttek olvasnak.
Az olvasásban részt vevő agyi folyamatok vizsgálata segít abban, hogy teljesebb képet kapjunk az olvasási folyamatokról. Ennek érdekében használunk EEG-t, ami egy fájdalom-mentes és nem invazív eszköz, és amelyet széles körben használnak az idegtudományban az agyi tevékenységek megfigyelésére. Az EEG segítségével mérhetjük az agyi elektromos tevékenységeket úgy, hogy elektródákkal ellátott sapkát helyezünk a résztvevők fejére, miközben egyszerű feladatokat végeznek, például olvasnak.
A sikeres EEG vizsgálathoz, kérjük, hogy
A vizsgálat menete
Vizsgálathoz olyan siket vagy nagyothalló személyek jelentkezését várjuk, akik:
A kutatásban való részvételért 7000 FT TESCO vásárlási utalvánnyal kompenzáljuk a résztvevők idejét és erőfeszítését.
Ha szeretne részt venni a programban, kattintson az alábbi linkre, és töltse ki a jelentkezési űrlapot! Minden velünk megosztott információt bizalmasan kezelünk.
A vizsgálat lépéseiről és a részvétel módjáról részletesebb információért kérjük vegye fel a kapcsolatot Varga Verával:
Email: varga.vera@ttk.hu
A központ címe: 1117 Budapest, Magyar tudósok körútja 2. Az elérhetőségről további információt itt talál.
A képen látható a Természettudományi Kutatóközpont, melynek része az Agyi Képalkotó Központunk. A vizsgálatokat ebben az épületben végezzük el.
Kutatásunkat a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) OTKA K-119365 számú pályázata finanszírozza.
Varga, Vera, Andrea Perlusz, & Valéria Csépe. 2017. “A Hangzó Nyelv És a Jelnyelv Univerzális És Specifikus Jegyeinek Empirikus Feltárása a Hazai És Nemzetközi Kutatások Tükrében.” In Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX., edited by István Kenesei and Zoltán Bánréti, 183–215. Buda: Akadémiai Kiadó.
Varga, Vera & Valéria Csépe. 2018. “A Szóolvasás Modelljei Siketek Vizsgálatából Származó Nemzetközi Adatok Tükrében.” Magyar Pszichológiai Szemle 73 (2): 299–313. https://doi.org/10.1556/0016.2018.005.
Varga, Vera, Dénes Tóth, & Valéria Csépe. 2021. “Lexical Competition Without Phonology: Masked Orthographic Neighbor Priming With Deaf Readers.” Journal of Deaf Studies and Deaf Education, enab040. https://doi.org/10.1093/deafed/enab040.