Kutatásunk
Mi is az a diszlexia?
A diszlexia egy gyakori tanulási zavar a gyermekek körében, ami különféle nehézségeket okozhat az olvasásban és a tanulásban, és ezáltal alacsony iskolai teljesítményt is eredményezhet. Mindemellett a diszlexia okozhat problémákat a társas interakciókban, kommunikációban, ami pedig alacsony önbecsüléshez vezethet.
Bővebb információ a diszlexiáról itt.
Kutatásunk célja
A Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központjában olyan új zenei és olvasási tréningprogramot dolgozunk ki, melynek fő célja a diszlexiás gyermekek olvasási készségeinek fejlesztése.
Kutatásunk során használt módszerek
- Számítógépes olvasási tesztek: Differential Diagnosis of Dyslexia, Mastricht, Magyar verzió (3DM-H)
- Kognitív képességtesztek: Magyar Wechsler Gyermek Intelligenciateszt (WISC-IV)
- Elektroenkefalográfia (EEG): nem invazív, ártalmatlan eszköz, melyet az agyi aktivitás tanulmányozásához használunk.
- Tekintetkövetéses (Eye-tracking) módszer: nem invazív, ártalmatlan eszköz a szemmozgás követéséhez és rögzítéséhez.
- Zenei tréning és Helyesírási tréning programok
Ki vehet részt a programban?
Azokat a gyerekeket, akik rendelkeznek az alább felsoroltakkal, szívesen látjuk a programunkban:
- diszlexiával vagy általánosan olvasási nehézséggel rendelkeznek
- 9-11 évesek
- nem feltétlenül rendelkeznek zenei képzettséggel
Tájékoztató a Szülőknek
Miért fontos ez a kutatás?
Kutatásunk során azt próbáljuk megérteni, hogyan működik az agy olvasás közben, különösen olvasási nehézséggel rendelkező gyermekek körében. Ezáltal szeretnénk megérteni a diszlexia okait és egy olyan programot létrehozni, amivel javíthatunk a diszlexiás gyerekek olvasási élményein.
Mennyi időt vesz igénybe a program?
A vizsgálatban részt vevő gyerekeket arra biztatjuk, hogy vegyenek részt a teljes programban, és ezáltal láthassuk a teljes tréning hatékonyságát.
A kutatás négy részre oszlik:
a) Előzetes felmérési szakasz: Ebben a részben a gyerekek olvasási és kognitív teszteken vesznek részt, hogy ellenőrizzük alapképességeiket.
b) Tréning előtti szakasz, ahol EEG és tekintetkövetéses módszert alkalmazunk. Ez a rész minden gyermek esetében 3 alkalmat foglal magában, egyenként körülbelül 1-1 órát, melyek során:
- szavakat hallgatnak, melyekkel nincsen semmilyen feladatuk
- egyszerű feladatokat oldanak meg szavakkal és karakterekkel kapcsolatban
- rövid mondatokat, szöveget olvasnak
c) Tréning szakasz, amely 3 hónapon át, heti 2 alkalommal (maximum 45 perces alkalmak) tart. A gyermekeket a következő csoportokba osztjuk:
- zenei tréning csoport (rövid leírását lásd alább)
- helyesírási tréning csoport (rövid leírását lásd alább)
d) Tréning utáni szakasz, melynek során a gyerekek ugyanolyan mérésen vesznek részt, mint a tréninget megelőző szakaszban (lásd b. pont). Ez a szakasz a kutatás utolsó része, mely a tréninget követi majd.
A képen látható a Természettudományi Kutatóközpont, melynek része az Agyi Képalkotó Központunk. A vizsgálatokat ebben az épületben végezzük el.
Helyszíne: 1117 Budapest, Magyar tudósok körútja 2. Részletek: itt.
Hogyan vehet részt a gyermeke a programban?
Amennyiben szeretné, hogy gyermeke részt vegyen a programunkban, az alábbi gombra kattintva a jelentkezési űrlap kitöltésével jelezheti:
Kihez fordulhat további információért?
A program lépéseiről és a részvétel módjáról részletesebb információért kérjük vegye fel a kapcsolatot Bárány Dórával vagy Petánszki Minkával.
Email: barany.dora@ttk.hu, petanszki.minka@ttk.hu.
Telefon: +36 1 3826 624, +36 1 3826 868
Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK)
Miről szól a kutatás?
Jelenleg egy új kutatás megkezdését tervezzük a diszlexiával kapcsolatban. Diszlexiás, illetve olvasási nehézséggel rendelkező gyerekeket hívunk, hogy vegyenek részt a kutatásunkban. Kutatásunk során EEG és tekintetkövetéses módszert fogunk használni, hogy lássuk, hogyan is zajlik az olvasási folyamat az agyban. További információért, kérjük olvassa el a leírást a teljes kutatásról.
Ki vezeti a kutatást és hol lesz?
A kutatás a Neo-Prism-C konzorcium keretében valósul meg, amely az Európai Unió által a Marie Skłodowska-Curie Actions-Innovative Training Networks (MSCA-ITN) keretében finanszírozott tudományos projekt. A kutatás témavezetői:
Prof. Dr. Csépe Valéria (Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központ, Budapest, Pannon Egyetem Veszprém)
Dr. Honbolygó Ferenc (Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központ, és Pszichológiai Intézet, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Budapest)
Dr. Weiss Béla (Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központ, Budapest)
Dr. Maja Kelić (University of Rijeka, Horvátország)
A kutatás a Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központban fog zajlani.
Hogyan juthatunk el az Agyi Képalkotó Központba?
A központ címe: 1117 Budapest, Magyar tudósok körútja 2. Az elérhetőségről további információt itt talál.
Hogyan regisztrálhatom gyermekemet a programra?
Ha szeretné, hogy gyermeke részt vegyen a programban, kattintson az alábbi linkre, és töltse ki a jelentkezési űrlapot! Minden velünk megosztott információt rendkívül bizalmasan kezelünk.
Hogyan történik az időpont egyeztetés, illetve kit kereshetek, ha nem tudunk elmenni a megbeszélt időpontban?
A jelentkezési űrlap kitöltése után a kutatási asszisztensek, Bárány Dóra és Petánszki Minka fogják keresni Önöket. Ha nem tudnak megjelenni a megbeszélt időben, az alábbi elérhetőségeken tudja őket keresni:
Email: barany.dora@ttk.hu, petanszki.minka@ttk.hu.
Telefon: +36 1 3826 624, +36 1 3826 868
Hogyan néz ki egy látogatás az Agyi Képalkotó Központban? Mi fog pontosan történni a gyermekemmel?
Amikor megérkeznek a Központba, üdvözöljük Önöket, majd pedig felmegyünk a laborba. Először szeretnénk, ha gyermeke megismerkedne a labor környezetével, majd pedig az alkalomtól függően, kezdhetünk néhány kérdőívvel, teszttel, illetve a elvégezzük az EEG és tekintetkövető módszerekkel a méréseket.
Mennyi idővel kell számolni a laborlátogatás esetén?
Az intézményhez vezető utak ellenőrzésével megbecsülheti az utazási időt. A tervezett 3 alkalom egyenként körülbelül 1-1 órás lesz szünetekkel együtt. Mindemellett érdemes figyelembe venni az egyénenként eltérő igényeket a laborral való megismerkedés, illetve a mérések közbeni szünetek során.
Mi történik, ha a gyermekem nem érzi jól magát a vizsgálat alatt?
Ha gyermeke elfárad, biztosítunk szüneteket, ameddig újra készen nem érzi magát, hogy folytathassuk a mérést. Ha pedig gyermeke nem szeretné tovább folytatni a mérést, bármikor megállíthatjuk a folyamatot és egyeztetünk új alkalmat, ha máskor szívesebben részt venne a kísérletben.
Kaphatok visszajelzést a program eredményeiről?
A kísérlet lezárulta után szeretnénk a gyermekeknek egy egyénre szabott dokumentum csomagot összeállítani a teszteken elért pontszámokról, ami hasznos információ lehet mind a szülők, mind a gyerekek számára. Mindemellett fontos megjegyeznünk, hogy a közölt eredmények nem diagnosztikai jellegűek, csak a tájékoztatást szolgálják A kísérlet egészéről igény szerint a későbbiekben tudunk küldeni egy összegző leírást, amint az eredmények publikálása megtörtént.
Mi történik a személyes adataimmal, amelyeket megadtam a regisztráció során?
A személyes adatokat név nélkül kezeljük. Biztosítjuk, hogy a kutatás eredményei nem tartalmaznak olyan adatokat, amelyek alapján Ön vagy gyermeke azonosítható lenne. Az EU általános adatvédelmi rendelete (GDPR) szerinti szabályokat maradéktalanul betartjuk.
Miért használnak EEG módszert ebben a kutatásban? Miért előnyös ez a gyermekem vagy a tudomány számára?
Az olvasással foglalkozó kutatások többsége viselkedéses módszereket foglal magában. Az olvasásban részt vevő agyi folyamatok vizsgálata segít abban, hogy többet tudjunk az agy és viselkedés kapcsolatáról, és ezáltal teljesebb képet kapjunk az olvasási folyamatokról. Ennek érdekében használunk EEG-t, ami egy ártalmatlan és nem invazív eszköz, és amelyet széles körben használnak az idegtudományban az agyi tevékenységek megfigyelésére. Az EEG segítségével mérhetjük az agyi elektromos tevékenységeket úgy, hogy elektródákkal ellátott sapkát helyezünk a gyermekek fejére, miközben egyszerű feladatokat végeznek, például olvasnak vagy csak filmet néznek.
Miért használnak tekintetkövetéses módszert ehhez a vizsgálathoz? Miért előnyös ez a gyermekem vagy a tudomány számára?
A szemmozgások rögzítésére tekintetkövetéses módszert alkalmazunk. A kutatók úgy vélik, hogy a szem az elme ablaka, így a szemmozgások tanulmányozása lehetővé teszi számunkra, hogy megértsük, mi történik az elmével. A szemmozgások sokat elárulhatnak a gyermekek olvasásáról - mennyi ideig nézik a szót, milyen gyorsan olvasnak, és mely részeket tudják nehezen felfogni - ez csak néhány információ, amelyet a tekintetkövetés során nyerhetünk. Az EEG-hez hasonlóan ártalmatlan és nem invazív, és széles körben használják az olvasással kapcsolatos kutatásokban.
Miért szükséges az EEG és a szemkövetés kombinálása?
A két módszer kombinálása segít megérteni az agy és viselkedés kapcsolatát olvasás közben. Rálátást szerezhetünk arra, hogy amikor olvasunk, hogyan mozog a szemünk, és milyen agyi tevékenység történik ezzel egy időben. Ebben az értelemben valós áttekintést kapunk arról, hogy az olvasás valójában hogyan működik viselkedéses és neurofiziológiai szempontból.
Mennyi ideig tart a laboratóriumi látogatás a vizsgálatokhoz?
A kutatás négy szakaszból áll. Az előzetes felmérési szakasz körülbelül egy órát vesz igénybe. A tréning előtti és a tréning utáni szakaszok, ahol EEG-t és tekintetkövető módszert használunk, minden alkalom szintén 1-1 órát fognak igénybe venni. Végül a tréning szakasz (zenei tréning vagy helyesírási tréning) három hónapon át, heti kétszer fog megvalósulni.
Hogyan készüljünk, mire van szükségünk az EEG laboratórium látogatásához?
Javasoljuk, hogy ne mossa meg gyermeke haját az érkezés előtti este, mivel a samponokban található vegyszerek megnehezítik a mérést. Ezenkívül, az EEG mérésről szóló tájékoztató füzet elolvasás, amelyet a vizsgálatok előtt eljuttatunk a résztvevők számára, segíthet abban, hogy megértse, milyen módszerekkel készülünk a vizsgálatra.